Home / Nieuws

Nieuws

Mats VD Brand (27) komt op zaterdag 14 juli aan de start van de GTC Rally. De Nacht van Achtmaal sluit  een drukke rallyperiode af vooraleer een korte zomerstop in te gaan. De M3-rijder zal in de enige Nederlandse manche op de kalender van de M cup zijn kansen opnieuw volop willen verdedigen.
Mats VD Brand: Juni was een erg drukke rallymaand met de ELE Rally, de Las Vegas Ypres Historic Rally en onlangs de Duitse Grabfeldrally. Daar reed ik met de Toyota AE86 van tuner en partner Bosch Tuning. Met dit bommetje op wielen en genavigeerd door Hein Verschuuren reed ik naar een mooie derde plaats algemeen. In de GTC stapt Eddy terug in het rechterzitje en gaan we samen onze leidersplaats in de M cup verdedigen. Daarnaast hoop ik ook op een mooi algemeen resultaat. Naast de Sezoensrally is dit nog maar de tweede wedstrijd van de cup die ik vroeger ook al eens reed. Vorig jaar ging het erg goed en stonden we aan de leiding van de short rally toen KP Achtmaal De Hel ook echt even een hel werd met een opgave op de allerlaatste KP. Ook de andere M3 komt – net zoals in de ELE – opnieuw aan de start. Stijn van Bree gaat deze keer op pad met Sander van Barschot.
Eddy Smeets: Alhoewel Hein voor een perfecte vervanging zorgde in de Grabfeldrally, was juni ook voor mij een erg drukke maand. Ik ben tevreden dat Mats na de opgaves
Reacties uitgeschakeld voor GTC Rally – De laatste van een drukke periode
Volgend weekend zal Mats VD Brand zijn debuut maken in één van de meest legendarische rally’s van België, de Las Vegas Ypres Historic Rally. Deze extra wedstrijd werd op het nippertje toegevoegd aan de kalender. Enkele nieuwe partners zorgden voor het budget om de populaire en snelle M3 aan de start te zien waardoor Eddy Smeets een andere Ieperse afspraak ruilt om de snelle Nederlander te kunnen navigeren over de wegen in de Westhoek.
Mats VD Brand: Ons R5-optreden heeft heel wat reacties losgemaakt voor een vervolg met een topwagen. Maar als ik op social media vraag of we Hellendoorn met de Fiesta R5 of met de BMW M3 moeten rijden, doet die laatste de harten van de toeschouwers toch sneller kloppen. Ieper was normaal niet voorzien op ons programma maar dankzij de steun van enkele nieuwe partners, voegen we deze toe aan onze kalender. De M3 beschikt over een HTP-paspoort dus kiezen we resoluut voor een internationaal optreden in het FIA-gedeelte.
Voor de auto is dit trouwens de tweede FIA historic rally want de week na TAC Tielt reed Manuel Villa onze M3 al naar de 9de plaats algemeen in de Sanremo Rally Storica. Ik ben benieuwd hoe ik voor de dag zal komen bij mijn eerste keer Ieper want concurrenten zoals Lietaer (Manta 400), Stouf (Sierra Cosworth) en de M3-speelkameraden Van Rompuy, Kenis en Kerkckhof hebben er een pak meer ervaring.
Eddy Smeets: Ik ben het hele team achter de Ypres Historic Rally ontzettend dankbaar voor
Reacties uitgeschakeld voor Last minute deelname in Ieper !

Het heeft (nog) niet mogen zijn voor Mats en EdS. De snelle Nederlander die zich eerder dit jaar al meermaals liet opmerken in zijn M3 e30, debuteerde in zijn thuiswedstrijd – de ELE Rally – in de categorie R5 met de Ford Fiesta van Hans Weijs Motorsport. Met een zekere podiumplaats in zicht, werd het Nederlands-Belgische duo in de steek gelaten door de techniek. Mats VD Brand: Dankzij een goede voorbereiding – een korte test op maandag en perfecte verkenningen – was ik klaar voor mijn eerste echte kennismaking met een 4×4 in wedstrijd-omstandigheden. Bij KP 1 werd al duidelijk dat we vooraan mee konden doen, als we even de 10 seconden – verloren door even rechtdoor in remzone – in mindering brengen. Ons ritme was dus dik in orde, al was ik behoorlijk onder de indruk van de remmen en bochtensnelheid in trage situaties, iets wat ik het moeilijkste vond qua aanpassing naar de R5. Het spreekt voor zich dat ik onwijs teleurgesteld ben dat we het niet konden afmaken met een zekere P2. Extra zuur is dat dit weeral gebeurde op KP Sint-Oedenrode, nota bene mijn thuis-KP. Daar was – zoals ook blijkt uit de splits – onze eerste scratch in de maak… Ondanks de opgave ben ik dik tevreden over de getoonde snelheid, wetende dat ik snel kan zijn in een Nissan 350Z, een Fiesta R2, een magische M3 en nu ook met een R5. Een revanche zou wel leuk zijn… Eddy Smeets: In tegenstelling tot onze

Reacties uitgeschakeld voor R5 droomdebuut gaat in rook op

Komend weekend – vrijdag 1 en zaterdag 2 juni – zal Mats VD Brand zijn R5-debuut maken. Samen met zijn navigator Eddy Smeets kijkt hij deze keer extra uit naar zijn thuiswedstrijd: de ELE Rally, één van dé klassiekers op de Nederlandse rallykalender. Mats VD Brand: Al van in het begin van dit seizoen, speelde ik met het idee om iets speciaals te doen voor mijn thuiswedstrijd. Dankzij mijn goede vriend Hans Weijs, de support van enkele nieuwe en trouwe partners en in het bijzonder een extra initiatief van Dikker komt nu een droom uit: mijn debuut in een top R5, toch wel de koningsklasse van de hedendaagse autosport. Ik geniet ontzettend van het rijden met mijn heerlijke M3 en zeker van de leuke commentaren dat dat iedere keer weer oplevert. Laat daar geen misverstanden over bestaan! Met 3 op 3 zeges in de M cup en mooie algemene resultaten kenden we een perfecte start van het seizoen. Na de ELE zetten we deze zomer het M cup programma trouwens gewoon verder in de GTC. Maar nu is het uitkijken naar iets compleet anders… De week heb ik de eerste meters gemaakt met de R5, daarna is het uitkijken naar het weekend. De organisatie gaf ons startnummer 4, mooi te midden het R5-groepje. Eddy Smeets: Alhoewel ik Mats al ken en navigeer sinds eind 2012, heeft hij me dit jaar weeral een paar keer serieus verbaasd. Zijn car control en basissnelheid in de M3 is gewoonweg immens, iets wat Ott

Reacties uitgeschakeld voor R5-debuut van Mats van den Brand in thuisrally
Na twee uiterst succesvolle wedstrijden in de competitieve M-Cup treed Mats van den Brand aankomend weekend met een andere navigator, Martijn Wydaeghe, aan voor de Sezoensrally. De spannende wedstrijd, gekenmerkt door de snelle maar ook zo verraderlijke Maaskiezel, vormt de derde ronde van de M-Cup waarin Mats van den Brand na twee overwinningen aan de leiding gaat. De vaste co-driver van Mats, Eddy Smeets, navigeert tijdens zijn thuiswedstrijd voor het vierde jaar op rij de jonge Ier Stephen Wright.
Mats VD Brand: De Sezoensrally is een bekende wedstrijd voor mij. Ik heb hier al enkele keren eerder gereden en vind het een geweldige wedstrijd. Het parcours is snel, bevat veel gravel – of eigenlijk Maaskiezel – en dat ligt mij wel. Ik had de wedstrijd graag gereden met Eddy maar hij zal, net als afgelopen jaren, met Stephen Wright in een Fiesta R5 gaan strijden voor een plaats in de top drie van het algemene klassement. Tijdens de zoektocht naar een ervaren navigator kwam ik al erg snel bij Martijn uit. We hebben in 2015 gezamenlijk de Drive DMACK Fiesta Trophy in het World Rally Championship gereden waarin we, ondanks wat tegenslagen, een mooi seizoen hebben meegemaakt. Ik verwacht samen met Martijn ook tijdens de Sezoensrally voor de nodige spektakel te kunnen gaan zorgen. !
Martijn Wydaeghe: Toen Mats mij vroeg om weer naast hem te komen zitten, en dit bleek in mijn drukke schema ook te passen, hoefde ik niet zo lang na te denken. We hebben
Reacties uitgeschakeld voor Mats in derde ronde van M cup met co Martijn Wydaeghe 

Monza (Italië), 22 april 2018 – KNAF Talent First-autorensporttalent Richard Verschoor heeft op het circuit van Monza bij de tweede ronde van de Eurocup Formule Renault 2.0 zijn goede kwalificaties niet kunnen omzetten in mooie wedstrijdresultaten. Vanaf een vierde startplaats moest het 17-jarige KTF-talent in de eerste wedstrijd opgeven met een technisch probleem. In de chaotisch verlopen tweede race zat de rijder van Josef Kaufmann Racing een paar keer op het verkeerde moment op de verkeerde plek en zag daarmee in alle hectiek een zesde startplaats worden omgezet in een negende positie aan de finish. “Dit was geen goed weekend, waarbij het in de races mede door mijn eigen verkeerde keuzes allemaal tegen zat”, aldus een teleurgestelde Verschoor. Een week na de opening van het Eurocup Formule Renault 2.0-seizoen stond op het roemruchte Grand Prix-circuit Autodromo Nazionale Monza de tweede ronde van dit prestigieuze kampioenschap op het programma. Na zijn door een tijdstraf tegenvallende achtste plaats op Paul Ricard, was KNAF Talent First-autorensporttalent Richard Verschoor in Italië gebrand op revanche. In de kwalificatie stond de 17-jarige KTF-rijder op scherp en klokte in zijn sessie de derde tijd, goed voor een uitstekende vierde positie op de startopstelling van race één. Na een tumultueuze start, waarbij Verschoor als vierde uit de eerste chicane tevoorschijn kwam, leek een topklassering mogelijk. Het vervolg van de race draaide voor Verschoor echter op een teleurstelling uit. Na een herstart vanachter de safetycar moest de rijder van Josef Kaufmann Racing een plaatsje prijsgeven en kreeg vervolgens last

Reacties uitgeschakeld voor Richard Verschoor ziet strijdlust en snelheid in Monza niet beloond

Le Castellet (Frankrijk), 15 april 2018 – KNAF Talent First-autorensporttalent Richard Verschoor leek op Circuit Paul Ricard in het openingsweekend van de Eurocup Formule Renault 2.0 na een fraaie inhaalrace beslag te hebben gelegd op een keurige vijfde plaats. De teleurstelling kwam voor het 17-jarige KTF-talent na afloop toen de rijder van Josef Kaufmann Racing vijf seconden straf kreeg opgelegd en daardoor in de eindrangschikking van race twee terugzakte naar de achtste positie. In de eerste wedstrijd zat het Verschoor ook al niet mee. Na een aanrijding moest de jonge Nederlander al in de eerste ronde opgeven. “De snelheid in race twee was goed, dat moeten we meenemen naar de volgende wedstrijd en daar dan maar knallen”, blikte een teleurgestelde Verschoor terug. Het seizoen van de tien ronden en daarmee in totaal twintig races tellende Eurocup Formule Renault 2.0 trapte dit weekend af op het Franse Circuit Paul Ricard. Met 27 jonge talenten kent dit toonaangevende kampioenschap ook dit jaar weer een extreem sterk deelnemersveld. Na vorig jaar zijn debuut in de klasse te hebben gemaakt, heeft KNAF Talent First-autorensporttalent Richard Verschoor dit jaar zijn zinnen gezet op de titel. De voor Josef Kaufmann Racing uitkomende 17-jarige Nederlander was bij de testdagen die in de aanloop naar het wedstrijdseizoen werden gehouden regelmatig in de top drie te vinden en ging dan ook vol zelfvertrouwen de openingsronde van het seizoen in. Nadat de vrije trainingen op het Zuid-Franse circuit in de regen moesten worden afgewerkt, was het in de kwalificatie droog.

Reacties uitgeschakeld voor Tijdstraf berooft Richard Verschoor van vijfde plaats bij start Eurocup Formule Renault 2.0-seizoen

De TAC Rally is omwille van het wisselend en soms erg gladde asfalt een erg moeilijke rally voor iemand die er debuteert. Dat ondervond Mats VD Brand afgelopen zaterdag 7 april in en rond het Belgische Tielt. Vanaf de tweede ronde zette hij zijn zinnen op de overwinning in de M cup. Dankzij een perfecte osmose met zijn navigator Eddy Smeets, het M.A.T.S-team en een perfect draaiende BMW M3 won hij die voor de tweede keer op rij. Mats VD Brand: De TAC Rally begon onder andere door een niet zo geslaagde bandenkeuze een beetje moeizaam. Op KP 1 ondervond ik meteen waarvoor Eddy me meermaals waarschuwde. In en rond Tielt is er op plaatsen spekglad asfalt. Je kan er makkelijk in de fout gaan maar daar is weinig marge voor door de grachten, palen en zelfs huizen. Het kwam er dus op neer om even vertrouwen op te bouwen. Boulat startte ontzettend sterk en had na de eerste ronde 22 seconden voorsprong. Vanaf KP 5 gingen we echter op nieuwe Hankooks vol in de tegenaanval en maakten in één klap bijna 10 seconden goed maar hij bleef aanklampen. Pas bij de derde doortocht op KP Schuiferskapelle kwamen we dankzij een nieuwe scratch aan de leiding in de M cup, die we vervolgens ook konden binnenhalen. De M3 gaf wederom geen krimp en we zetten hem zonder één krasje op het finishpodium. Het spreekt voor zich dat we dus dik tevreden zijn met het resultaat. Het is ook bijzonder leuk

Reacties uitgeschakeld voor TAC Rally Tielt 2018 – Tweede overwinning in de M cup

Mats VD Brand en Eddy Smeets trekken als eerste leiders van de M Cup 2018 naar de tweede afspraak van het jaar, namelijk de TAC Rally in Tielt aanstaande zaterdag 7 april. Na een mooie negende plaats algemeen in de Haspengouw Rally is, wil het Nederlands-Belgisch team de mooie M3 nu eens laten huilen over de Tieltse wegen. Mats VD Brand: Aan de onboards te zien, ziet het parcours van de TAC Rally er uitdagend, snel maar ook verraderlijk uit. Mijn navi heeft me al herhaaldelijk gezegd dat Tielt erg glad kan zijn, zelfs in droge omstandigheden… We zullen vrijdag alles goed op papier zetten en dan onze strijd in de M cup opnieuw aanvatten. Het is zo’n gezellige en sportieve competitie. We zijn echt tevreden dat we voor dat programma gekozen hebben. We kijken alvast uit naar de M cup groepsfotoshoot aan de Halletoren. Onze M3 heeft sinds Landen weer een update gehad dankzij een nieuwe partner HSP Development. Die verbeterde in samenwerking met onze motorbouwer Bosch Tuning het koelsysteem. Verder heb ik sinds de Haspengouw Rally mijn conditie goed onderhouden en ook nog veel gekart, wat toevallig goed uitkomt om in het ritme te blijven. Mijn handen branden alweer om terug rally te gaan rijden 😉 Stiekem hopen we weer op een leuke algemene klassering, al is het deelnemersveld in Tielt erg dik met alle R5’s en Porsches. Eddy Smeets: Voor Mats wordt de TAC weer een nieuwe wedstrijd. Maar in Landen heeft hij bewezen dat hij meteen

Reacties uitgeschakeld voor Nog een nieuwe wedstrijd voor Mats vd Brand

Mats VD Brand en Eddy Smeets hebben hun intrede in het Belgian Rally Championship niet gemist. Met een negende plaats algemeen en een overwinning in de druk bezette M Cup heeft het Nederlands-Belgische duo ongetwijfeld indruk gemaakt op rallyminnend België. De sound en de gruwelijk snelle passages van de mooie M3 e30 hebben daar zeker toe bijgedragen ! Mats VD Brand: Ik zit nu met volle teugen na te genieten als ik al die mooie foto’s en video’s op social media zie voorbij komen… Voor dit eerste resultaat ben ik heel veel mensen ontzettend dankbaar: ten eerste mijn service- (zeg maar) topteam dat gedurende mijn afwezigheid keihard gewerkt heeft om de auto in topvorm te krijgen. Mede dankzij een update van Reiger was de wegligging fenomenaal en dat is noodzakelijk voor het snelle werk op die kleine weggetjes. Bosch Tuning zorgde voor een ontzettend goeie motor waarmee we de strijd met Boulat, Muilwijk, Diels, Braeke-veld en de andere M-cuppers aan konden gaan. Ik ben zo blij dat we in deze competitie gestapt zijn met allemaal leuke concullega’s die getuigen van een grote sportiviteit! Het was mijn eerste Haspengouw en ik vond het een super mooie rally met heerlijke proeven, in het bijzonder KP Heers waar we ook algemeen leuke tijden lieten noteren. Ook mijn navi Eddy leverde een topjob. Onze notes waren op de meter juist en ze kwamen perfect door. Tot slot kon het hele team zijn cool bewaren, ook toen ik mijn twee handen verbrandde door kokende

Reacties uitgeschakeld voor Haspengauw Rally 2018 – Introducing the flying Dutchman
Karting
Race & Rally